نیره بهتری: زلزله بم را یادتان هست؟ هنوز لرزه‌ها‌یی که از زلزله بم، سطح زمین پایتخت را برای ثانیه‌ها‌یی به‌لرزه درآورد از ذهن‌مان پاک نشده

اتفاقی که هیچ‌وقت خبر نمی‌‌کند و تنها در چند‌ثانیه جان‌و‌مال انسان‌ها را به یغما می‌بردو بعضی را آزاد و بعضی را‌.‌.. . در چنین مواقعی تنها فریادرسی که می‌تواند به یاری آسیب‌دیدگان و زلزله‌زدگان برسد بعد از خدا ماموران سازمان آتش‌نشانی هستند.

[چطور با آتش مقابله کنیم؟]

در گزارش همشهری ‌زندگی آمادگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران را به‌همراه جانمایی ایستگاه‌ها‌ی آتش‌نشانی در گوشه‌گوشه شهر تهران می‌خوانید.

شهر‌ تهران با جمعیتی بالغ‌ بر 10‌میلیون نفر نیاز به 120‌ایستگاه آتش‌نشانی دارد تا
بر اساس استانداردهای جهانی برای هر 50‌هزار نفر یک‌ایستگاه آتش‌نشانی در اختیار داشته‌باشد.‌ در‌حال‌حاضر تعداد ایستگاه‌ها‌ی سراسر شهر تهران‌86 ایستگاه است که با تاکید شهردار تهران تا سال آینده تعداد این ایستگاه‌ها‌ باید به رقم استاندارد برسد.

‌البته ناگفته نماند که در 50‌نقطه بسیار حساس و پر‌ترافیک انسانی ایستگاه‌ها‌ی سیار مستقر شده‌اند تا در صورت وقوع حادثه ماموران آتش‌نشانی بتوانند با حداقل زمان به محل عملیات برسند. ‌از این رو ایستگاه‌ها‌ی آتش‌نشانی به 5‌منطقه تقسیم‌بندی شده‌اند که هر منطقه تعدادی از ایستگاه‌ها‌ را در‌بر‌می‌گیرد و یک‌ایستگاه نیز به‌عنوان ایستگاه مادر یا مرکز تعریف شده‌است.[آشنایی با خودروهای جدید آتش‌نشانی]

 ‌به گفته مدیر آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پایتخت، کلان‌شهر تهران با انواع و اقسام حوادث و سوانح روبه‌روست که در این میان حوادث طبیعی فراگیرترین نوع حادثه را در‌بر‌می‌گیرد. مهندس رزمیان‌فر در این باره به همشهری‌زندگی می‌گوید: «‌به‌رغم یکی، دو سیلی که در خیابان‌های شهر تهران جاری شده، مهم‌ترین حادثه طبیعی تهران را می‌توان زلزله دانست که با توجه به بافت قدیمی ‌و اغلب غیر‌مهندسی تهران، خسارت‌ها‌ی زیادی را به شهر و شهروندان وارد می‌کند.

قدمت لوله‌کشی گاز و آب در زمان زلزله می‌تواند منجر به یک‌آتش‌سوزی بزرگ شود که در مقابل، سازمان آتش‌نشانی برای اطفای این حریق باید از آب شهری استفاده کند. از این رو نیاز به پشتیبانی و آمادگی لوله‌ها‌ی آب نیز ضروری است. البته ناگفته نماند که ستاد مدیریت بحران و سازمان هلال‌احمر نیز سازمان آتش‌نشانی را در چنین مواقعی یاری می‌کنند. ضمن این‌که پراکندگی ایستگاه‌ها‌ی آتش‌نشانی می‌توانند حوادث مختلف را در فاصله زمانی معین و استاندارد تحت‌پوشش قرار دهند».

منطقه‌1‌ آتش‌نشانی

ایستگاه‌یک، دراین منطقه دقیقاً در ضلع شمالی میدان حسن‌آباد واقع شده و یک ایستگاه سه‌منظوره ‌(حریق، نجات و پشتیبانی) است‌. ‌این ایستگاه اولین ایستگاه شهر تهران است و 8‌کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
  
ایستگاه ‌2 در میدان امام‌حسین (ع)، نبش خیابان آیت‌ا... مدنی واقع شده و یک ایستگاه تک‌منظوره است‌. ‌این ایستگاه جزو ایستگاه‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود که در موقعیت مهمی واقع شده. ‌نوع بافت این محدوده، قدیمی و دارای چند خیابان اصلی و خیابان‌های فرعی بسیار و گاهی اوقات  معابر کم‌عرض است. ‌در این محدوده تولیدی، چاپخانه، کفاشی و اماکن تجاری بسیاری وجوددارد.
  
 ایستگاه ‌3 با تحت‌پوشش قرار د‌ادن 15‌کیلومتر‌مربع در خیابان 17‌شهریور معروف به ایستگاه خرابات است. ‌این ایستگاه 2منظوره ‌(حریق و نجات) بوده و یکی از ایستگاه‌های قدیمی تهران‌به شمار می‌رود.
  
 ایستگاه ‌4 در خیابان مولوی، خیابان آتش‌نشانی، پشت بیمارستان شهید اکبرآبادی واقع شده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است. ‌مساحت تحت‌پوشش ایستگاه 156کیلومتر‌مربع بوده و در میان باربری‌ها‌، باراندازها و انبارهای بسیار زیادی قرار گرفته است.
  
ایستگاه دیگری در بزرگراه شهیدنواب صفوی، ‌خیابان هلال‌احمر، خیابان راه‌پیما واقع شده و با تحت‌پوشش قراردادن مساحتی بالغ‌بر 12‌کیلومتر تک‌منظوره است. ‌
  
ایستگاه‌46 واقع‌در خیابان نوفل‌لوشاتو نرسیده به چهارراه امیراکرم در منطقه‌‌‌6 شهرداری بوده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است.
  
ایستگاه بازار کفاش‌ها در محدوده‌ بازار قدیم واقع شده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است. ‌قدمت محدوده‌ ایستگاه‌7 به بیش از یکصد‌سال رسیده و اولین محدوده‌ تهران قدیم به‌حساب می‌آید. نوع بافت این محدوده کاملاً قدیمی و ‌صددرصد تجاری است.
  
این ایستگاه در خیابان کریمخان، داخل کوچه آبان جنوبی و یک ایستگاه ‌2منظوره‌(حریق‌‌و‌نجات) و به‌دلیل داشتن خودروی نردبان تا حدودی پشتیبانی بوده  که مساحتی بالغ‌بر 10‌میلیون متر‌مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
  
ایستگاه‌40 بالاتر از میدان انقلاب‌اسلامی، کوچه‌ ادوارد براون واقع شده و یک ایستگاه تک‌منظوره است. ‌این ایستگاه 32میلیون کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
  
ایستگاه‌67 در تقاطع مولوی و وحدت‌اسلامی واقع شده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است که مساحت 7‌کیلومتر‌مربع را تحت‌محافظت قرار می‌دهد.
  
ایستگاه‌52 در بزرگراه شهیدنواب صفوی داخل کوچه شکوفه‌ شرقی قرار دارد و یک‌ایستگاه تک‌منظوره با پوشش 7‌کیلومتر‌مربع است.
  
ایستگاه ‌53 در خیابان شهیدمطهری خیابان شهید علی‌اکبری، نبش پادگان واقع شده و یک‌ایستگاه ‌2منظوره‌(حریق‌ونجات) است که نجات آن همان یگان ویژه با کد172 است و در محدوده‌ شهری منطقه‌ 7 قرار دارد.
  
ایستگاه‌73 واقع‌در خیابان دکتر شریعتی حدفاصل خیابان ملک و شهید خیابان شهید مطهری واقع شده‌. این ایستگاه تک‌منظوره است.

منطقه‌ 2‌ آتش‌نشانی

ایستگاه‌21 داخل شهرک کیان‌شهر واقع شده و یک‌ایستگاه ‌3منظوره‌(حریق‌، نجات‌ و پشتیبانی) است.
  
ایستگاه‌60، جنب میدان میوه‌و‌تره‌بار خیابان پیروزی و غرب بزرگراه اسبدوانی واقع شده و ‌یک ایستگاه 2منظوره‌(حریق‌ونجات) بوده که 10‌کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش قرار داده است.
  
ایستگاه بلوار ابوذر، بعد از پل سوم تک‌منظوره بوده و مساحت 6‌کیلومتر را تحت‌پوشش دارد.
  
ایستگاه‌15 در میدان افسریه، ابتدای افسریه جنب انبار بازرگانی چای واقع شده و مساحت 7/51‌کیلومتر‌مربع را پوشش می‌دهد.
  
ایستگاه‌37 واقع‌در جاده‌ خاوران بوده و‌ یک‌ایستگاه تک‌منظوره‌ حریق است که مساحت 2000کیلومتر‌مربع را پوشش می‌دهد.
  
ایستگاه‌79 در بلوار قدس انتهای دولت‌آباد واقع شده است. ‌(لازم به توضیح است باتوجه به راه‌اندازی ایستگاه‌‌78 در قسمت شرقی محدوده‌ ایستگاه‌79 جنب آرامگاه، قسمتی از شرق محدوده ایستگاه‌79 در موقعیت این ایستگاه واقع خواهد‌شد.)
  
این ایستگاه واقع‌در خاوران، غرب به شرق ضلع شمالی جاده روبه‌روی شهرک عباس‌آباد داخل شهرک صنعتی خاوران واقع شده، ‌2منظوره، شامل حریق و نجات است که مساحت 200‌کیلومتر را پوشش‌دهی می‌کند.
  
ایستگاه‌14 واقع‌در دولت‌آباد و تک‌منظوره است که مساحتی بالغ‌بر 20‌کیلومتر را پوشش می‌دهد.‌(ضلع شرقی فلکه‌ اول، ضلع غربی میدان آیت‌ا... بروجردی، ضلع شمالی پارک ماهو، ضلع جنوبی پارک مهران).
  
ایستگاه‌9 در شهرری پشت حرم‌حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) بوده و یک ایستگاه تک‌منظوره‌ حریق است که محله‌ها‌ی زیادی را از جمله ‌شهرری. ‌دیلمان شمالی و جنوبی، ‌عظیم‌آباد، ‌نفرآباد، ‌امین‌آباد، ‌حاجی‌آباد سفلی و علیا را محافظت می‌کند.
  
این ایستگاه واقع‌در کوی 13‌آبان، صالح‌آباد و ک ایستکاه تک‌منظوره است که 40‌کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. ‌این ایستگاه محله‌ها‌ی کوی 13‌‌آبان، ‌عظیم‌آباد، ‌محمد‌آباد، ‌اندرمان‌ و ‌صالح‌آباد شرقی راهم محافظت می‌کند.

منطقه 3 آتش‌نشانی

از ارتفاعات شمال تهران تا خیابان دماوند، از بزرگراه رسالت تا پارک جنگلی «خجیر» و رودخانه جاجرود و سدهای لتیان و ماملو محدوده فعالیت و تحت‌پوشش منطقه‌3 عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است.
  
ایستگاه‌71 در 20‌متری کرمان حد‌فاصل بزرگراه رسالت و خیابان گلبرگ غربی روبه‌روی خیابان شهید زرین‌قبایی واقع شده و ‌یک‌‌ایستگاه سه‌منظوره (حریق، نجات ‌و پشتیبانی) و هم‌چنین دفتر منطقه سه‌عملیاتی است. ‌این ایستگاه 8کیلومتر‌مربع را پوشش می‌دهد.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌84‌ کردستان، پایین‌تر از نیایش واقع شده و مساحت محدوده تحت‌پوشش آن 10‌کیلومترمربع است.
  
ایستگاه‌19 جنب پایانه شرق بوده و‌ یک‌ ایستگاه تک‌منظوره به شمار می‌رود. ‌مساحت محدوده تحت‌پوشش آن 9‌کیلومترمربع است.
  
ایستگاه‌32 ‌واقع‌در جاده‌ دماوند داخل کارخانه‌ افست، ‌یک‌ایستگاه تک‌منظوره است که مساحت 10‌کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
  
ایستگاه‌56 واقع‌در حکیمیه، خیابان سازمان آب، خیابان
امام‌حسین (ع) قرار دارد و‌ یک ‌ایستگاه تک‌منظوره است. ‌این ایستگاه مساحت 6‌کیلومتر‌مربع را در 3‌محله حکیمیه، خاک‌سفید و کوی دانشگاه محافظت می‌کند.
  
ایستگاه‌26 واقع‌در انتهای بزرگراه بابایی، شهرک امام‌خمینی(ره) بوده و با توجه به داشتن خودروی نجات، تک‌منظوره است. ‌ایستگاه 26‌مسیر جاده‌ دماوند از ابتدای تلو در دولاین و به‌دلیل موقعیت اتوبانی همزمان با 32، تا ابتدای جاجرود پوشش داده و چون محدوده حریق و حوادث شهری تهران از سمت شرق تا پلیس راه جاجرود است، ‌ایستگاه‌307 تا آن محدوده را پوشش می‌دهد.
  
ایستگاه‌57 واقع‌در وفادار غربی، خیابان صاحب‌الزمان‌(عج)، جنب‌ شهرک فرهنگیان، ‌ایستگاهی ‌2منظوره‌(حریق ‌و نجات) بوده که مساحت 15‌کیلومتر را تحت‌پوشش خود دارد.

منطقه 4 ‌آتش‌نشانی

از ارتفاعات شمال‌غرب تهران تا فرودگاه مهرآباد و خیابان کمیل و از بزرگراه شهیدچمران تا وردآورد و مناطق صنعتی غربی‌ترین نقطه شهر تهران محدوده تحت‌پوشش و فعالیت منطقه‌4 عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است.
  
ایستگاه‌55 واقع‌در اشرفی‌اصفهانی پا‌یین‌تر از میدان پونک داخل 35‌متری گلستان و دو‌منظوره‌‌‌(حریق و پشتیبانی) با پوشش‌دهی 24‌کیلومتر است.
  
ایستگاه‌58 در شمال سعادت‌آباد، داخل شهرک مخابرات، پشت پارک پرواز، جنب فروشگاه شهروند واقع شده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است که مساحت 12000‌کیلومتر را حفاظت می‌کند.
  
ایستگاه‌51 داخل زندان اوین واقع شده و تک‌منظوره است.
  
ایستگاه‌25 واقع‌در خیابان خوردین تقاطع بلوار دریا، یک ایستگاه ‌2منظوره (حریق‌ونجات) و با پوشش مساحت 15‌کیلومتر‌مربع است.

منطقه 5 ‌آتش‌نشانی

ایستگاه‌38 واقع‌در بزرگراه آیت‌ا... سعیدی پا‌یین‌تر از بلوار معلم است. هم‌چنین ایستگاه‌38 سه‌منظوره‌(حریق، نجات و پشتیبانی) بوده و مساحت 22کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌33، ضلع جنوب‌غربی میدان فتح که مساحت 20‌کیلومتر‌مربع را تحت‌پوشش دارد.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌‌65 در میدان بهاران، روبه‌روی پارک الهادی(ع) است و محله‌های وصفنارد، ‌صادقیه، ‌اسماعیل‌آباد، ‌اسلام‌آباد و کوی آیت‌ا...طالقانی را تحت‌پوشش دارد.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌‌28 در خیابان قلعه‌مرغی جنب خط‌آهن تهران‌–‌تبریز واقع شده است.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌‌81 واقع‌در عبدل‌آباد، بلوار شکوفه، خیابان ورزش به مساحت 5‌کیلومتر‌مربع است.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌22 درخانی‌آباد نو جنب شهرداری واقع شده است.
  
ایستگاه عملیاتی‌‌35‌ دو‌منظوره‌(حریق‌ و نجات) و داخل میدان تره‌بار مرکزی است.
  
ایستگاه‌50 در بهشت‌زهرا‌(س)، حرم مطهر‌امام‌(ره) قرار دارد و دو‌منظوره (حریق ‌و پشتیبانی) است.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌12 واقع‌در جاده ساوه، جنب شرکت کیان‌‌تایر قرار دارد.
  
ایستگاه تک‌منظوره‌62 در خیابان ‌17‌شهریور، شاد‌آباد واقع‌ شده و مساحت 73کیلومتر‌مربع را در‌بر‌می‌گیرد.
  
ایستگاه‌16 تک‌منظوره و در خیابان خلیج ‌فارس، جنب انبارهای عمومی واقع شده است.
  
ایستگاه‌59 واقع‌در جاد قدیم کرج، سه‌راهی شهریار بوده و یک‌ایستگاه تک‌منظوره است. ‌

همشهری زندگی

کد خبر 92484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز